VOLNOBĚŽNÁ ŘEMENICE ALTERNÁTORU
Výrobci automobilů se snaží zvyšovat komfort uživatelů celou řadou zařízení. Naprostá většina z nich je poháněna elektricky. Důsledkem toho je nutně nárůst výkonu alternátorů, jejich rozměrů a hlavně hmotnosti. A protože alternátor patří mezi elektrické stroje točivé, máme co dělat s velkou setrvačnou hmotou rotoru. Moderní motory s elektronicky řízeným vstřikováním paliva dokážou pracovat velice úsporně, v režimu volnoběžných otáček dokonce dochází k nerovnoměrnému chodu klikové hřídele vzhledem ke kompresi nebo expanzi ve válci. Tato nerovnoměrnost a setrvačná hmota rotoru jsou tak velké, že dochází k poškozování řemenového pohonu alternátoru, všech jeho součástí. Řešením tohoto problému je volnoběžná řemenice alternátoru.
Z předchozího textu jsou patrné výhody volnoběžné řemenice. Je to především:
optimalizace životnosti řemenu a ostatních součástí řemenového pohonu,
snížení hlučnosti řemenového pohonu,
snížení hladiny vibrací,
ochrana alternátoru ( ložiska a regulátor).
Často se nás zákazníci ptají, jestli by nebylo možné volnoběžnou řemenici přeci jen nahradit podstatně levnější pevnou řemenicí. Přiznám se, že jsme to na přání zákazníka zkusili. Na Fordu Transit, fungovalo to asi dva dny. Došlo k přetržení řemenu.
Nedílnou součástí volnoběžné řemenice je krytka na přední straně. Ztráta nebo poškození krytky znamená podstatné snížení životnosti řemenice. Výrobce uvádí, že je vhodné volnoběžnou řemenici zkontrolovat po 60 000 km a vyměnit po 120 000 km.
V provozu jsou možné tři druhy poruchy řemenice. První možností je zaseknutí volnoběžného mechanizmu, řemenice se chová jako pevná. Poznáme to především podle hluku a kmitání řemene. S touto poruchou je většinou možné dojetí k servisu. Druhá možnost, při které dojde k prokluzování volnoběžného segmentu, se projeví svitem kontrolky dobíjení, jedeme „ na baterku“. Nejhorší je třetí možnost, při které dochází k mechanické destrukci celé řemenice, včetně zničení řemene a dalších součástí.
S demontáží a montáží volnoběžné řemenice vám rádi pomůžeme.
Jan Jamrich