Startér a alternátor patří mezi nejvíce namáhané součásti elektrické výbavy automobilů. Důvodem je provoz v často extrémních podmínkách, jako třeba starty v mrazech, zatížení vysokými teplotami v létě, působení okolního prostředí (hlavně sůl v zimě ). Pokud nepatříme mezi šťastlivce, kteří si mohou dovolit každé tři roky nové auto, setkáme se občas s poruchou startéru nebo alternátoru. Tato situace má v zásadě dvě řešení. Buď se rozhodneme pro opravu, nebo se nabízí použít nový díl. Občas se setkávám s názorem, že je lepší nový kus, než opravený starý. Toto je bezpochyby pravda, jenže je tu jedno riziko, o kterém se moc nepíše. Na trhu s náhradními díly se setkáváme se třemi skupinami výrobků. Vedle originálních dílů renomovaných značek se prodávají i repliky. Třetí skupinou jsou padělky, o těch ale psát nebudu, každý jistě ví, jak padělek poznat a kde ho koupit. Originální startéry a alternátory bývají někdy nesmyslně drahé, takže vybereme repliku. Na co tedy dát pozor při koupi repliky? Důležitá je dostupnost náhradních dílů. Je pravda, že na novou repliku máme záruku ze zákona dva roky, záruka se ale vztahuje na výrobní vady, nikoliv na běžné opotřebení. Příkladem může být třeba poškozená volnoběžka startéru vlivem horšího stavu ozubení věnce setrvačníku. Zdaleka ne do všech replik se nechají použít dostupné náhradní díly. Životnost repliky se nedá srovnávat s životností originálu. Při výrobě jsou použity levnější materiály a součásti. Z tohoto důvodu jistě stojí za úvahu oprava původního použitého originálního kusu. Pro opravu si můžeme většinou vybrat výrobce náhradního dílu, osvědčené jsou díly se značkou Cargo nebo Mobiletron. Jak taková oprava probíhá?
Po rozebrání kusu jednotlivé díly očistíme a vysušíme. Na mytí používáme ekologickou mycí kapalinu pro elektrotechniku, sušíme tlakovým vzduchem. Dále probíhá mechanická a elektrická kontrola všech dílů. Alternátor osadíme novými ložisky, uhlíky a v případě potřeby i snímacími kroužky. U startéru se použijí nová pouzdra a uhlíky, případně celý držák s uhlíky, vymění se spínač nebo jen kontakty v něm. Po zkompletování jsou celky odzkoušeny na zkušební stolici. Záruka na takto opravený startér či alternátor je šest měsíců. Cena opravy je závislá na jejím rozsahu a počtu měněných dílů s ohledem na požadovanou životnost. Pokud si zákazník přeje opravit třeba alternátor s ohledem na stáří vozu jen na „dojetí“, vyjdeme zákazníkovi vstříc.
Jan Jamrich
www.AUTO-ELEKTRO.cz