Většina moderních startovacích akumulátorů pro motorová vozidla nese označení „bezúdržbový“. Víte, co to přesně znamená?
Každý olověný akumulátor z podstaty potřebuje ke své činnosti vodu. Přesněji řečeno vodou zředěnou kyselinu sírovou. Druhou nedílnou částí akumulátoru jsou olověné desky. Protože olovo je měkký kov, pro použití v akumulátoru se musí upravit (legovat) tak, aby získal příznivější mechanické vlastnosti. U obyčejných „údržbových“ akumulátorů se pro legování používal antimon, který ale způsoboval ztrátu vody při činnosti akumulátoru. S nástupem nových technologií se pro legování olova začal používat vápník nebo stříbro a spotřeba vody se díky tomu dostala na tak nízkou hranici, že je možno baterie označovat jako bezúdržbové.
Z výše uvedeného vyplývá, že bezúdržbovost nemá nic společného s nabíjením baterií, je to „pouze“ ukazatel spotřeby vody.
Stav nabití akumulátoru má přímý vliv jednak na jeho výkon (kde nic není, ani smrt nebere ), ale také na jeho životnost. Desky akumulátoru provozovaného trvale při nízkém stupni nabití poškozuje sulfatace. Dochází k uvolňování činné hmoty ze struktury desky a k mechanické destrukci desky samotné. Důsledkem je postupná ztráta výkonu, případně zkrat článku. Rovněž alternátoru nesvědčí provoz s poškozeným akumulátorem, 67% poruch alternátorů je způsobeno tímto provozem.
Pokud je vozidlo v pravidelném a přiměřeném provozu, ve vozidle nejsou namontována různá více či méně potřebná přídavná zařízení a funguje správně alternátor, máte baterii nejspíš dostatečně nabitou. Co znamená „přiměřený provoz“? Dlouhodobým sledováním bylo zjištěno, že start odebere z baterie tolik energie, že pro její doplnění potřebujete ujet alespoň patnáct kilometrů. Berte to, prosím, jako průměrný údaj. Prostě musí být rovnováha mezi příjmem a výdejem energie z akumulátoru. Jestliže naše vozidlo víc stojí v garáži, než jezdí, anebo jezdíme pouze krátké vzdálenosti, nezbude nic jiného, než doplnit jednou za čas energii do akumulátoru nabíječkou. Pro tento případ doporučuji jednoznačně automatickou elektronicky řízenou nabíječku, například Ctek, Telwin T-charge, Optimate. Výhodou těchto nabíječů je naprosto bezobslužný a bezpečný provoz, automatika se o všechno postará.
Mimo starosti o stav nabití akumulátoru je třeba ještě dbát na čistotu a správné utažení svorek na kontaktech baterie.
Při návštěvě naší provozovny jsme schopni zjistit skutečný stav vašeho akumulátoru a případně navrhnout řešení ke zlepšení jeho stavu. Autobaterie, které je věnována péče popsaná v tomto článku, se vám odvděčí delší životností.
www.AUTO-ELEKTRO.cz